Directori d'Empreses Canal de Vídeo

INICIATIVES DE SUPORT AL SECTOR AUDIOVISUAL

Guia de recursos i ajudes

 

ORGANITZACIONS

- The European Producers Club (EPC)

- Audiovisual and Integrated Experience Association (AVIXA)

- Spain Film Comission

- Societat General d'Autors i Editors (SGAE)

- Agrupación de Asociaciones del Audiovisual (AAA)

- Fundación Secuoya

- Col·legi de Periodistes de Catalunya

- Fòrum d’Associacions de Guionistes Audiovisuals (FAGA)

- Fundación Telefónica

- Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya (CPAC)

- PIMEC. Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya

- Xarxa Audiovisual Local (XAL)

- Clúster Audiovisual de Catalunya

- D'A Film Festival Barcelona

- DocsBarcelona

 

THE EUROPEAN PRODUCERS CLUB (EPC)

Amb seu a Paris i formada per més de 140 productores independents de cinema i televisió de tot el continent (entre aquestes, una desena d’espanyoles), aquesta organització ha traslladat als governs nacionals i a les autoritats europees un pla de rescat amb una desena de mesures d’aplicació immediata per tal de protegir i frenar l'impacte de la paralització que el sector audiovisual europeu està vivint. Una indústria formada per un gran nombre de petites companyies i de treballadors autònoms que ara es troben en una situació molt precària i de suspensió de l’activitat.

Projectes en distribució

Centenars de pel·lícules i sèries europees ja acabades estan patint cancel·lacions o retards en les seves estrenes, tot i que ja s'han destinat pressupostos pel seu llançament.

Per tant, proposem:

  1. La creació d'un programa europeu i estatal per compensar totes les parts afectades per aquests retards, incloent productors i distribuïdors, per les pèrdues que provocaran uns ingressos de taquilla reduïts, les prevendes no completades i les campanyes de promoció llançades de manera parcial o completa.
  2. Permetre l'estrena de pel·lícules cinematogràfiques a través de plataformes en línia, perquè productors i distribuïdors reben una compensació econòmica justa, mitjançant la liberalització de les normes que afecten la cronologia dels mitjans i altres requeriments necessaris per a accedir a fons públics basats en els ingressos en taquilla i en l'estrena en un determinat nombre de sales. Això és especialment rellevant, ja que el consum i la distribució en línia poden beneficiar molt a milions de persones que estan aïllades.

Projectes en preproducció i producció

  1. Que s'estableixin fons d'emergència dels governs nacionals i préstecs sense interessos perquè es puguin cobrir costos de personal freelance, actors, tècnics i proveïdors.
  2. Que s'ofereixin garanties a nivell europeu i nacional perquè les companyies d'assegurances puguin fer front a les reclamacions per la suspensió de la producció i als riscos que el coronavirus pugui generar i calgui cobrir, amb la finalitat que les produccions es reprenguin el més aviat possible.
  3. Que els financers, broadcasters i plataformes alliberin els productors de les clàusules contractuals sobre dates de lliurament i s'estengui la validesa de les seves decisions financeres fins que la suspensió de l'activitat acabi. Broadcasters i plataformes són els principals finançadors: que ells cobreixin els costos d'aquest període de suspensió amb la seva quota de producció obligatòria en obra europea.
  4. Que les autoritats retardin els impostos relacionats amb els rodatges i amb les companyies de producció, i suspenguin la devolució dels préstecs que els productors han contractat als bancs.

Projectes en desenvolupament

  1. Organitzar els sistemes públics de finançament per mantenir el negoci en la seva línia habitual, sense interrupció, en línia si cal, i augmentar els fons de desenvolupament per assegurar l'estabilitat dels equips dedicats al desenvolupament de projectes.
  2. Animar els broadcasters públics i privats i a les plataformes de streaming a seguir endavant amb les activitats de desenvolupament en solidaritat amb una indústria que necessitar estar a punt per reprendre el pols ràpida i eficientment.
  3. Promocionar produccions de continguts amb valors (educatius, optimistes, positius) per tal d'ajudar a l'audiència en moments d'estrès pel confinament.

Sostenibilitat de treballs creatius

  1. Promocionar entre els broadcasters i plataformes l'adquisició de produccions de catàleg de companyies europees per una quantitat econòmica justa per compensar el tancament de cinemes i la paralització de les produccions amb el voluminós ús del consum en línia que s'està registrant.

A aquesta proposta s’hi ha afegit l’Acadèmia del Cinema Català, que hi dóna suport. El comunicat íntegre es pot llegir aquí.

Logo European Producers Club

 

AUDIOVISUAL AND INTEGRATED EXPERIENCE ASSOCIATION (AVIXA)

AVIXA és l’associació productora de les fires InfoComm a tot el món, copropietària de la fira Integrated Systems Europe (ISE) i l’associació comercial internacional que representa la indústria audiovisual. Compta amb més d’11.400 membres, tant empreses com professionals, de més de 80 països.

Ara, en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, ofereix un conjunt de cursos i formacions en línia gratuïts, impartits per experts de la indústria audiovisual amb l’objectiu de recolzar els professionals tècnics durant aquesta quarantena. A la iniciativa s’hi han afegit voluntàriament diferents fabricants, centres, formadors i desenvolupadors de software d’Espanya i l’Amèrica Llatina.

Tota la informació es pot consultar aquí.

El programa es va encetar el 7 d’abril i se celebrarà fins al 14 de maig, sempre en castellà. Les sessions també seran consultables a través del web d’AVIXA i als seus comptes de Facebook i LinkedIn.

 

SPAIN FILM COMMISSION

Aquesta associació continua treballant per contribuir a la represa dels rodatges a Espanya, tan aviat com les circumstàncies sanitàries ho permetin. La paralització de la indústria és quasi total i és urgent coordinar els esforços.

De moment ja ha elaborat un protocol de mesures sanitàries pel reinici de l'activitat de rodatges. Aquest document s'està consensuant amb diverses organitzacions del sector i es va lliurar al govern de l’Estat el dia 24 d'abril.

Tres dies més tard aquest protocol -igual que altres iniciatives similars- va ser tractat per l’Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales i s'espera un pronunciament per part de l'Administració. L'objectiu és el d'harmonitzar diferents iniciatives d’associacions del sector en un manual d'actuació comú, perquè sigui validat per les autoritats competents en riscos laborals i les comunitats autònomes.

Es tracta d’una guia orientativa, útil i pràctica, adreçada a empreses i professionals del sector i sotmès a un procés de revisió constant en funció de les circumstàncies i decisions que s’adoptin en cada moment.

 

SOCIETAT GENERALS D'AUTORS I EDITORS (SGAE)

La Junta Directiva de la SGAE ha acordat sumar set milions d'euros als més de vuit que destina habitualment a ajudes econòmiques i socials per als autors i editors que ho necessiten.

Aquest fons finançarà una bateria de nous programes de suport als autors amb més dificultats en el moment actual. Es tracta d'una quantitat de partida, que l'entitat espera augmentar a través dels ajuts de les diferents administracions públiques.

Pel que fa a les ajudes econòmiques, s'han creat els fons SGAE-Corona, consistents en una ajuda de fins a 3.000 € a socis que no puguin acollir-se a altres mesures de la SGAE per a la compensació de pèrdues pel cessament de la seva activitat per motiu de la COVID-19. També s'ha habilitat una línia d'avançaments immediats del 30% respecte de les liquidacions de l'últim semestre del 2019, així com un servei d'assessorament per a la sol·licitud d'ajuts públics.

Pel que fa a les mesures de caràcter més social, la SGAE ha posat a disposició dels socis de més edat i amb menys recursos un servei d'àpats a domicili i un programa de solidaritat efectiva entre autors, dirigida fonamentalment a pal·liar els efectes negatius de l'aïllament en els més vulnerables.

Totes les sol·licituds s’han de demanar per correu electrònic o per telèfon, complint així el pla de teletreball, adoptat amb èxit per l'entitat des del començament de la pandèmia.

En aquest document es recullen tota la normativa, requisits bàsics i formularis de sol·licitud.

 

AGRUPACIÓN DE ASOCIACIONES DEL AUDIOVISUAL (AAA)

Per primera vegada més d’una desena d’associacions professionals de l’audiovisual s’ha unit per tal de reclamar mesures urgents pel sector. Aquests col·lectius agrupats representen milers de treballadores i treballadors de l'audiovisual, tant grans com petits.

Les especificitats dels treballadors de l'audiovisual -com ara la intermitència laboral, el buit legal i les mancances en l'àmbit tributari- fan que sigui necessari adoptar mesures concretes. De moment, han recollit un paquet de 17 propostes en un manifest que aplega tant mesures immediates, que haurien de ser abordades d’una manera conjunta per part dels ministeris de Treball, Hisenda, i Cultura i Esport, com d’altres a mitjà i llarg termini, un cop aixecat l'estat d'alarma.

També han consensuat un protocol de rodatge únic i comú per a tots els tècnics i treballadors de l’audiovisual. És un document obert a les aportacions d’altres entitats que vulguin sumar-s’hi perquè, malgrat que ja hi ha molts protocols circulant, des de l’AAA s'insisteix que és necessària la unió i centralització per no confondre els treballadors i per poder presentar-lo als Ministeris implicats.

Aquest protocol va ser presentat el 27 d'abril a la Comissió interterritorial de cinematografia i audiovisual (CÒMICA), que ha estat centrada en recollir i exposar els protocols que s'han anat redactant durant aquestes darreres setmanes. La voluntat de l’Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA) és el de canalitzar el flux d'informació que s'està desenvolupant.

Les associacions aixoplugades sota el paraigues de l’AAA són conscients de la necessitat de treballar unides i fan una crida a sumar-se a aquells grups que encara no ho hagin fet a través del correu electrónic de contacte aasociacionesaudiovisual@gmail.com.

 

FUNDACIÓN SECUOYA

Ha elaborat una guia que vol dotar els professionals de les eines necessàries per reiniciar com abans millor els rodatges amb la seguretat necessària en temps de la COVID-19.

Es tracta d'una bateria de mesures, d'aplicació voluntària, pensada per a què cada professional les pugui implementar com vulgui.

Les mesures volen garantir la seguretat de tots els professionals que integren un rodatge o gravació audiovisual i inclou tant les tasques d'interior (platós), com rodatges en exteriors. També ofereix mesures per tipus d'obra (cinema/ficció i entreteniment). S'hi inclouen mesures de neteja, preventives i de seguretat col·lectiva.

La guia ha estat encarregada pel Grupo Secuoya a la Fundación i compta amb la revisió de KPMG i amb la col·laboració de CEIM, la Confederación Empresarial de Madrid, la CEPYME (Confederación Española de Pequeña y Mediana Empresa) i l'Spain Film Commission.

Per presentar els detalls de la guia, aquest dijous 23 d'abril, a les 11:30 h., s'ha organitzat una trobada digital, oberta a tots els professionals de l'audiovisual. L'assistència és lliure (s'hi pot accedir a través d'aquest enllaç i en la mateixa trobada, es podrà descarregar la guia en format PDF, al web de la Fundación Secuoya.

 

COL·LEGI DE PERIODISTES DE CATALUNYA

El Centre de Formació i Desenvolupament del Col·legi ofereix cursos i seminaris en línia en directe (webinars) per ampliar o millorar el currículum professional des de qualsevol punt i sense restriccions horàries. Tan sols cal complir els terminis indicats pel professor per presentar treballs.

Iniciació a Wordpress, màrqueting digital, analítica web, edició amb el mòbil, creació d’infografies per a xarxes socials, gestió i retoc de fotografies amb el mòbil, Instagram Stories... L’oferta completa de cursos es pot consultar aquí.

La Junta del Col·legi de Periodistes de Catalunya anuncia una rebaixa de les quotes dels i les periodistes en actiu que es troben afectats per un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) en els seus mitjans de comunicació o les agències de comunicació. La reducció és gairebé de la meitat de l’import i, a més, s’aplicarà de manera retroactiva.

D'aquesta manera, la quota de col·legiat/da en actiu es redueix dels 52 € trimestrals, als 32 € que s'abonen en cas d'estar a l'atur.

Així, es garanteix als col·legiats/des que gaudiran de tots els serveis en condicions avantatjoses, com ara la formació en línia bonificada o els serveis d'assessorament tant necessaris aquests dies.

Per aconseguir aquesta reducció de quota cal que totes aquelles persones interessades escriguin un correu a basedades@periodistes.cat adjuntant la notificació definitiva de l'empresa on se'ls informa que estan sotmeses a un ERTO. De la mateixa manera, es tindrà en compte el termini en què aquest ERTO serà efectiu, i s'aplicarà de nou la tarifa prèvia en el moment en què l'ERTO deixi d'estar vigent.

Aquesta ha estat una decisió unànime amb la voluntat d'ajudar els professionals de la informació i la comunicació que aquests dies estan sent objecte de reduccions de sou i feina, a causa de la crisi i la baixada sobretot de la publicitat, que està fent molt complicada la viabilitat d'alguns mitjans de comunicació.

El Centre de Formació i Desenvolupament del Col·legi de Periodistes ha programat una nova tanda de sessions en línia.

Entre la gairebé una dotzena de matèries que s’ofereixen, algunes estan directament relacionades amb l’impacte i els efectes que la pandèmia està provocant en els mitjans i els professionals de la comunicació. A títol d’exemple:

 

Com gestionar els Riscos Reputacionals 

Del dilluns 8 de juny al dimecres 8 de juliol (10 hores)

La transparència radical ha fet que les organitzacions s'obrin a una nova realitat marcada per l'escrutini públic de totes les seves accions i comunicacions, així com les dels seus líders. També l'aparició creixent d'estratègies que busquen el desprestigi de persones, empreses i institucions, a partir de la generació de fake news han augmentat l'aparició de riscos purament reputacionals. Ricardo Gómez ensenyarà quins riscos poden produir realment un dany, com avaluar-los i mitigar-los.

Webinar: COVID-19, Mesures econòmiques i socials per a autònoms i empreses

Dimarts 9 de juny (de 10.00 h. a 11.00 h.)

Les diferents administracions han posat en marxa ajuts per compensar part de les pèrdues econòmiques que han patit els autònoms i les empreses a conseqüència dels efectes de la COVID-19. En aquest webinar, impartit per Jordi Masvidal, s'explicaran quines són totes aquestes mesures econòmiques i socials a les quals poden acollir-se els professionals de la informació i comunicació. Aquest webinar és gratuït per a tots els col·legiats i col·legiades.

Comunicació interna i Gestió del Canvi en la nova normalitat

Dimecres 10, dijous 11 i dilluns 15 de juny (de 16.00 h. a 18.00 h.)

Aquest curs, dirigit per Cristina Salvador i Maria Capellá, té l'objectiu que els participants aprofundeixin en el paper que juga la comunicació interna i la gestió del canvi a les organitzacions en aquesta nova normalitat basada en la incertesa i en el desconeixement del què vindrà. Descobrirem quins són els reptes que ens depara aquesta nova etapa per a la comunicació interna i quines són les claus per afrontar-la amb èxit, sempre posant a la persona en el centre.

Introducció al periodisme mòbil 

Del divendres 12 de juny al divendres 10 de juliol (6 hores)

Aquest curs, a càrrec de Jordi Flamarich, ensenya tècniques, nous formats, estils periodístics i continguts adaptats tant a la reduïda mida de la pantalla d'un mòbil com a la forma en què l'audiència accedeix i redistribueix la informació a través de les xarxes socials.

 

FÒRUM D'ASSOCIACIONS DE GUIONISTES AUDIOVISUALS (FAGA)

Aquesta organització d’àmbit estatal que vetlla pels interessos professionals i autorals dels guionistes de cinema i televisió del nostre país és la que té una major representació d'Espanya i la tercera d'Europa.

Ara han elaborat una guia de mesures laborals aprovades que es pot anar seguit a través d’aquest fil de twitter o bé descarregar-la a través del web d’un dels seus socis, Guionistes Associats de Catalunya (GAC).

FAGA

 

FUNDACIÓN TELEFÓNICA

Continua oferint cursos gratuïts (MOOC) per a formar-se en les professions digitals més demandades, a través del programa de formació digital 'Conecta empleo'.

Entre els continguts que s’ofereixen, hi ha disseny web; programació de videojocs; anàlisi, enginyeria i visualització de dades Big Data; comunicació i col·laboració en l’era digital; creació de continguts digitals en entorns educatius i molts altres.

Així mateix també disposa d'un servei de selecció, formació i tutorització per empreses i professionals que cerquen perfils tècnics i digitals específics.

Cal afegir que, des del moment que va esclatar la crisi, la Fundación Telefónica també ha posat a disposició altres recursos formatius, culturals i de voluntariat digital.

 

COL·LEGI PROFESIONAL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA (CPAC)

El CPAC ha ampliat el termini de la seva promoció especial de col·legiació, per la qual la quota d'inscripció és gratuïta. Així, fins al 15 de maig, els professionals de l'audiovisual que es vulguin col·legiar s'estalviaran els 90€ que costa habitualment la inscripció.

Per col·legiar-se, cal enviar un correu electrònic a info@cpac.cat

 

PIMEC. MICRO, PETITA I MITJANA EMPRESA DE CATALUNYA

Aquesta confederació patronal ha publicat una relació de preguntes freqüents dels empresaris i dels professionals autònoms en relació amb les mesures aprovades fins al moment arran de l’emergència sanitària.

A través d’aquest document, s’intenta donar resposta, entre d'altres, a qüestions com els ajuts disponibles, l'ajornament de quotes a la Seguretat Social, impostos i lloguer. Es pot consultar a través d’aquest enllaç.

 

XARXA AUDIOVISUAL LOCAL (XAL)

Organitza tres jornades en línia de formació i assessorament sobre temàtica jurídica, econòmica i laboral, arran la declaració d'estat d'alarma fruit de la crisi sanitària provocada per la COVID-19.

Aquestes sessions serviran per analitzar les diferents mesures adoptades i la seva incidència en les empreses públiques i privades del sector de la comunicació local.

Consten d’una primera part d'exposició (40-45 minuts) i una segona part de preguntes (45 minuts més).

La inscripció s’ha de fer enviant un correu electrònic a entitats@laxarxa.cat, indicant el nom i l’entitat. Un cop feta la inscripció a cadascuna de les sessions, el peticionari rebrà l'enllaç per seguir-les i participar-hi.

Totes les sessions començaran a les 16 h. i tractaran sobre les conseqüències legals de la declaració de l’estat d’alarma i normes complementàries per afrontar la crisi provocada per la COVID-19. El programa és el següent:

- Dimarts 7 d’abril

Qüestions generals

Ponent: Jesús Santin (Entrena Advocats. Llicenciat en dret, Màster en Dret Penal i Ciències Penals i Màster en Dret Civil Processal)

- Dimarts 14 d’abril

Qüestions econòmiques

Ponent: Daniel Viader (Auren auditoria i consultoria. Llicenciat en dret i Màster en Tributació i Assessoria Fiscal)

Dijous 16 d’abril

Qüestions laborals

Ponent: Alfredo Bayon (FJM Advocats. Llicenciat en dret, Màster en dret del Treball i la Seguretat Social i Executive Màster of Business Administration)

A conseqüència de l'ampliació de l'estat d'alerta fins, com a mínim, el 26 d'abril, i en aplicació de les mesures per a la contenció del virus COVID-19, la XAL manté un pla de contingència i prevenció mentre duri aquesta crisi i l'amplia amb un nou paquet d'iniciatives per continuar reforçant els objectius fixats:

- Adopció de mesures per mantenir els serveis bàsics de suport que presten als mitjans de proximitat per a la seva missió de servei públic.

- Fer compatibles les cobertures informatives i produccions audiovisuals amb les recomanacions de les autoritats sanitàries, promovent tots els formats possibles mitjançant solucions telemàtiques.

- Contribuir a l’estabilitat econòmica de les entitats adherides, comprometent-se a mantenir la mitjana de facturació mensual del 2019.

Les noves mesures, que complementen les ja aplicades mentre duri l’estat d’alerta, són:

- Exempció de la quota d’adhesió, a partir de l’1 d’abril del 2020.

- Ampliació de la taula de tarifes COVID-19, amb un nou concepte que preveu la producció de continguts per a la plataforma OTT XALA!.

- Posada en marxa d’una línia d’assessoria i formació en línia.

- Reforçament de la programació infantil.

El text íntegre de les mesures es pot consultar aquí.

La Diputació de Barcelona anuncia la creació d'una plataforma audiovisual de continguts culturals -arts escèniques, música, arts visuals- de creadors catalans a través dels canals de la Xarxa Audiovisual Local, pagant directament a les companyies i artistes per les gravacions de les seves creacions per ajudar a mantenir la seva activitat.

Aquesta nova plataforma tindrà una dotació de 600.000 euros i emetrà obres de teatre, concerts i arts visuals. L’objectiu és el de compensar les rescissions de contractacions que han patit les companyies a causa de la Covid-19, fent que les companyies i artistes tinguin recursos però també que la població no perdi l'hàbit de veure cultura, en aquest cas a través de les televisions locals. 

Aquesta acció s’emmarca dins un pla de xoc cultural d’aquesta institució supramunicipal, xifrat en 2,2 milions d’euros. En conjunt, la Diputació de Barcelona dedica al sector de la cultura 106 milions d’euros.

 

CLÚSTER AUDIOVISUAL DE CATALUNYA

Ha activat un servei d'assessorament legal i d'atenció especial als seus socis. Quatre firmes especialitzades en temes legals i bones coneixedores del sector audiovisual (Cuatrecasas, ECIJA, Fertramit i Sabatellini & Associats) atenen les consultes que se’ls adrecin.

Els contactes són els següents:

CUATRECASAS

Jorge Monclús Ruiz

jorge.monclus@cuatrecasas.com

www.cuatrecasas.com

ECIJA

Carmen Pascual

cpascual@ecijalegal.com

www.ecijalegal.com

FERTRAMIT

Manuel Brenes

mbrenes@fertramit.com

www.fertramit.com

SABATELLINI & ASSOCIATS

Carlota Planas

c.planasis@sabatellini.com

www.sabatellini.com

 

En paral·lel, els clústers catalans s'han unit per tal d’oferir serveis que permetin abordar els efectes de la crisi de la COVID-19 entre els seus associats.

Durant les properes setmanes realitzaran seminaris online sobre diversos aspectes d'interès per a les empreses. Tots tindran una durada compresa entre els 60 i 90 minuts i els participants podran formular preguntes i resoldre dubtes al final de les respectives exposicions. Aquests webinars tenen places limitades i són exclusius per a socis dels clústers catalans.

Recursos disponibles

Aquests sóns els continguts de les sessions realitzades. Es pot accedir als vídeos de manera lliure indicant només un correu electrònic:

- Webinar 1: Com tramitar mesures laborals

- Webinar 2: Com treballar en remot correctament

- Webinar 3: Finançament públic i privat, ajudes i liquiditat en les empreses

- Webinar 4: Competir, inclús sent petits, en temps d'Amazon

- Webinar 5: Aspectes legals i normatius per fer front al coronavirus

- Webinar 6: COVID-19: l'epidèmia emocional

- Webinar 7: Eines Microsoft per gestionar equips més productius a distància

- Webinar 8: La comunicació com a eina clau per seguir sent visible, diferencial i proper en temps de crisi

- Webinar 9: Ciberseguretat en temps de teletreball

- Webinar 10: Claus laborals per a l'empresa davant la crisi de la COVID-19

Als vídeos es pot accedir de manera lliure indicant només un correu electrònic.

 

Més del 70% dels socis del Clúster Audiovisual de Catalunya han vist afectada la seva activitat per la crisi de la COVID-19 i patiran problemes de liquiditat.

Aquesta és una de les dades que es desprèn d’una enquesta realitzada pel mateix Clúster entre els seus associats per tal de conèixer l’abast de l’afectació.

Set de cada deu empreses han reduït de manera "parcial o puntual" la seva activitat, mentre que un 25% ha declarat el "tancament total" de les seves activitats. L'impacte econòmic de la crisi "serà de grans proporcions" i la "recuperació de la normalitat serà lenta". Un 32% dels socis calculen que disminuirà la seva activitat o facturació anual entre un 50 i un 75%, tot i que un 19% de les empreses creuen que l'impacte econòmic serà "superior al 75% de la facturació".

Un 74% dels enquestats preveu sol·licitar les ajudes extraordinàries anunciades per l'Institut de Crèdit Oficial i l'Institut Català de Finances amb motiu de la crisi sanitària.

Aquestes dades es poden considerar un primer diagnòstic de l'impacte específic de la crisi en l'audiovisual català. També serviran per orientar la interlocució davant les administracions públiques.

Cal recordar que el sector està integrat per unes 2.400 empreses, segons les dades del Registre Mercantil de l'any 2018, i genera un volum de negoci de 2.615,5 milions d'euros.

L’informe, que encara està en procés, es pot consultar i descarregar aquí. El Clúster continua recopilant dades per orientar les accions de suport a la indústria. Aquelles institucions i empreses associades que encara no hagin aportat les seves opinions i dades poden fer-ho complimentant aquest qüestionari.

D’altra banda el Clúster Audiovisual de Catalunya i l'Associació de Professionals de l'Audiovisual Català (APAC), en representació de les empreses del sector i en especial les que es dediquen majoritàriament al sector dels esdeveniments i la cultura en general, han signat una petició conjunta a les administracions.

En aquest document sol·liciten: 

- Accés a totes les ajudes públiques existents relacionades amb els sectors turístics i culturals

- Incloure un seguit de CNAEs a fi i efecte de ser candidats a les esmentades ajudes.



Tot i les circumstàncies, el Clúster ha celebrat una nova edició -la setena- del Zoom Marques, la trobada anual sobre comunicació de marques.

La cita ha estat seguida per uns 900 professionals vinculats al món de la comunicació, el màrqueting i l'audiovisual.

Subtitulat Brands & Covid. Estratègies de l’audiovisual, la comunicació i el màrqueting post-covid, en aquest esdeveniment s’han debatut les estratègies de comunicació que s'han originat en temps de coronavirus.

La taula rodona en línia ha comptat amb la participació de tres experts en comunicació i màrqueting de companyies que han destacat per adaptar-se de forma significativa durant la crisi sanitària: Jordi Urbea (sènior vicepresident d'Ogilvy Spain i CEO d'Ogilvy Barcelona), Cristina Vall-Llosada (directora global de Comunicació Corporativa de SEAT) i Pol Vilà (director de Màrqueting Digital de Filmin). La periodista Xantal Llavina (Revolució 4.0) ha estat l'encarregada de moderar la sessió.

Generar seguretat i confiança per dinamitzar el consum, comprometre's amb la societat, tenir i transmetre un propòsit clar, i apostar per un model híbrid de digitalització i humanització, són algunes de les conclusions principals de l'acte, que va analitzar els reptes que la COVID-10 obre en l’àmbit de la comunicació i els aspectes que marques i companyies han de tenir en compte per ser rellevants per al consumidor i la societat.

 

D'A FILM FESTIVAL BARCELONA

El decret d’estat d’alarma i la situació de confinament que ha comportat han afectat de ple a la desena edició d’aquest festival barceloní de cinema d’autor que arriba cada primavera.

És per aquest motiu que l’organització ha decidit traslladar una part de la programació a una versió en línia del festival, en les mateixes dates previstes. El D’A 2020 s’ha associat amb Filmin, la plataforma de cinema en streaming, per presentar una seixantena de títols d’entre el centenar de pel·lícules que s’havien programat per aquesta desena edició, una celebració que queda ajornada fins al 2021.

De la mateixa manera el festival també ha hagut d'adaptar les jornades professionals a la situació actual, traslladant-les al món digital i englobades sota un epígraf comú: Diàlegs d’una indústria del cinema en estat d’alarma.

En aquest context s’ha celebrat quatre taules rodones per reflexionar sobre l’excepcionalitat del moment i l’afectació que això està provocant en l’àmbit audiovisual.

 

Repensar els festivals: el pla A, B i C

Taula rodona entre els principals representants de diferents festivals nacionals de cinema que aborden la dificultat, els escenaris possibles i els reptes per poder celebrar aquest tipus d’esdeveniments atesa la situació actual.

Amb la participació de José Luis Cienfuegos (director del Festival de Cine de Sevilla), Mònica Garcia (directora de la Fundació Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya), Joan González (director del DocsBarcelona), Carlos R. Ríos (director del D’A Film Festival Barcelona) i Àngel Sala (director del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya)

Producció, distribució i exhibició en estat d’alarma

Taula rodona en la qual es debat sobre com s’ha vist afectada tota la cadena de la indústria del cinema per culpa de la pandèmia. S’analitzen, es demanden i es llencen propostes per a la seva reactivació.

Amb la participació d’Octavio Alzola (director de programació i màrqueting dels Cines Renoir), José Antonio de Luna (soci fundador de Filmin i vicepresident d’EUROVOD), Lara P. Camiña (productora i distribuïdora de BTEAM Pictures) i José Tito (cofundador de la distribuïdora La Aventura)

Modera: Elena Neira (experta en màrqueting, tecnologia, distribució i promoció cinematogràfica)

 

La creació i la ficció en temps de confinament 

Diàleg entre dos cineastes i investigadors culturals davant d’una pandèmia mundial, generadora d’un estat de desconcert total. Com respondrà la ficció a tot això?

Amb la participació d’Ingrid Guardiola (investigadora cultural i realitzadora) i Isaki Lacuesta (cineasta)

 

Institucions: les seves propostes

Representants de cada institució exposen les mesures, propostes, projectes i recursos que destinaran al sector.

Amb la participació de Miquel Curanta (director de l’ICEC) i Àlex Navarro (coordinador de l’Europa Creativa Desk-MEDIA Catalunya)

 

DocsBARCELONA

El Festival Internacional de Documentals -un projecte que inclou festival, mercat professional, distribució, xarxa de sales d'exhibició i formació- proposa dues ponències `que contribueixin a clarificar quin escenari espera a la indústria audiovisual després del confinament i com podran adaptar-se els festivals i mercats a l’anomenada ‘nova realitat’.

 

CONVERSES D’UNA INDÚSTRIA DEL CINEMA EN ESTAT D’ALARMA

Com està afectant la COVID-19 a la indústria audiovisual?

20 de maig (16:00 h.)

Quin escenari espera a la indústria audiovisual després del confinament? Com haurem de reinventar-nos per enèsima vegada?

Des de DocsBarcelona volem impulsar una reflexió al voltant de la difícil situació que està vivint l’audiovisual en aquests moments. Creiem que en aquests moments el sector necessita poder escoltar a les institucions i plantejar els seus dubtes en aquesta situació tan incerta.

Ponents: Miquel Curanta (Director de l’ICEC), Valérie Delpierre (productora), Beatriz Navas (Directora General del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales) i Lucía Recalde (cap de la Unitat Europa Creativa MEDIA)

Modera: Àlex Navarro (Europa Creativa Catalunya)

COVID-19: La nova realitat dels festivals

Dijous 21 de maig (16.00 h.)

Els festivals i mercats hem hagut de reinventar-nos a contrarellotge davant de la nova situació amb la COVID-19. Què hem après d’aquest nou paradigma? Quines noves eines seran incorporades? Tornaran a ser els festivals com abans o aquesta nova realitat ha vingut per quedar-se?

Amb el desig de compartir experiència i poder-nos ajudar en aquesta difícil situació, obrim una jornada de reflexió on reflectir els aspectes més pràctics i els reptes de producció amb els que ens hem trobat.

Volem descobrir quines solucions s’han plantejat en els diferents festivals de cine que han hagut de canviar completament el seu format, posposar les seves dates o que estan estudiant encara quin serà el seu futur degut a la incertesa en la qual ens trobem.

Aquesta taula rodona estarà oberta a altres festivals i públic professional perquè puguin participar en la ronda final de preguntes.

Ponents: Helena Alabart (Productora executiva de DocsBarcelona), José Luis Rebordinos (Director del Festival de Cinema de Sant Sebastià), Jaume Ripoll (Co-fundador de Filmin), Carlos Rodríguez Ríos (Director del D'A Film Festival) i Casimiro Torreiro (Seleccionador i membre de l'equip de direcció del Festival de Màlaga).

Modera: Elena Subirà (Responsable de Relacions Institucionals, Internacionals i Captació de Fons de DocsBarcelona)


Les sessions són de lliure participació, per accedir només cal inscriure’s a DocsBarcelona&Me, on els continguts també estaran disponibles en línia amb posterioritat. Tota la informació es pot trobar en aquest enllaç

 

Torna al menú inicial de la Guia de recursos i ajudes