Torna

Reflexions generals i sessions específiques

El MAC debat sobre el futur del món audiovisual i dóna eines als professionals 13/06/2019

La 20a edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) ha deixat reflexions generals sobre el futur i l'evolució del món audiovisual i ha ofert sessions específiques als professionals que han assistit a l'edició d'enguany. Una setantena de ponents han participat a la trentena d'activitats que han acollit la Nau B1, el plató del Centre Audiovisual i la sala de Reunions del CTUG, que aquest any s'ha afegit al circuit de ponències del MAC, dins del recinte de Roca Umbert Fàbrica de les Arts. Sessions amb experts d'alt nivell que han tractat temes tan diversos com la revolució de l'àudio, les estratègies de màrqueting bàsiques, les plataformes de video on demand i la seva influència en els guionistes o la influència dels algorismes i la intel·ligència artificial en les notícies. Tot plegat ha convertit, de nou, Granollers en l'epicentre del sector audiovisual català. 

REFLEXIONS SOBRE EL SECTOR
La ràdio persistirà? Ens serà cada vegada més difícil identificar les fake news? Preguntes com aquestes sobre el futur del sector audiovisual s'han debatut a algunes de les sessions més mediàtiques del MAC.

Nous escenaris audiovisuals: la visió professional
Josep Cuní
"Activem una societat de titulars. A fer surf i no immersió i anar perdent la capacitat de contextualitzar"
Gemma Nierga
"Em sembla interessant fer programes sense estar pendent del que passa a Twitter"
Ricard Ustrell
"El que em va enganxar més de la ràdio és la seva màgia, el no saber com era la persona que hi havia al darrera".

Dades, algorismes, intel·ligència artificial i comunicació
 Elisabet Golobardes
"Els algorismes com a tals no són bons ni dolents, són transparents. El que els manipula són els objectius per usar-lo i les dades per implementar-lo. Això ens porta a que haurem d'educar a les persones"
Josep Maria Ganyet
"Segur que tots nosaltres hem llegit textos generats per un algorisme d'Intel·ligència Artificial i no sabem"

SESSIONS ESPECÍFIQUES
Les sessions més pràctiques i sobre temes concrets també han tingut el seu espai en el MAC d'enguany. Ponències sobre com mesurar audiències o si la inversió en publicitat a la ràdio segueix sent viable, organitzades per l'Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB), i quines estratègies de màrqueting han de fer servir els mitjans petits o com actuar amb els drets de música, organitzades per la Xarxa de Comunicació Local, han atret els perfils més professionals. 

Estratègies de màrqueting de guerrilla
Pedro Rojas

"Millor qualitat que quantitat. Quan el post agrada, l'algoritme ho anota. Si la publicació no ha sigut rellevant, la baixa de posició perquè dedueix que no és important. També et penalitza per les següents publicacions".

La ràdio visual. La convergència cap un mitjà global?
Santi Faro
"El contingut ha d'anar abans que el format. Tenim moltes plataformes per adaptar cada mitjà al contingut. D'una idea hem de decidir quin format li donem i no al revés"

EMPRESES PUNTERES A FIRA MAC
Els més de 500 assitents que han passat pel MAC, també han pogut gaudir de les experiències, demostracions i sessions de curta durada que han ofert les empreses presents a Fira MAC. Més de 30 empreses, 16 d'elles amb presència física i punteres en els seus àmbits més específics, han col·laborat amb el MAC d'enguany. Als espais expositors s'hi han fet més de 90 contactes empresarials i unes 50 persones han tingut l'oportunitat de provar l'experiència de realitat virtual immersiva que ha ofert SensationALL.
 
Grip Art ha mostrat un Camera Car TRY únic a l'estat, amb una càmera muntada sobre un braç robòtic en un vehicle.
SensationALL ha ofert 4 demostracions de realitat virtual amb la recreacio d'una vila romana, d'un bosc, d'un fons marí i d'una muntanya russa. 
Lang Iberia, el proveïdor oficial del MAC, que ha portat pantalles de totes mides i característiques amb la tecnologia de l'últim moment, és una empresa amb presència internacional i de primera línia en el lloguer de material a Europa.
Crambo ha tingut en funcionament un projector hologràfic, l'última tendència en el món de la publicitat. L'Hypervsn projection unituna tecnologia hologràfica 3D, innovadora i disruptiva, ha projectat diferents hologrames.
 
ELS TALLERS, ÈXITS ROTUNDS
Una trentena de periodistes, estudiants, professors i professionals del sector han participat als dos tallers que el MAC ha ofert aquest any. Daniel Resnich, docent, guionista i productor de continguts transmèdia ha ofert la segona edició del taller sobre transmèdia i durant tres hores ha donat les claus per desenvolupar un projecte audioviual en multiplataforma. L'altre taller ha analitzat amb diversos experts el present i el futur dels joves i la ràdio.